Roskilde Universitet har formuleret en række retningslinjer fra brugen af generativ kunstig intelligens (GAI) i skriftlige afleveringer til eksamener. Formålet med retningslinjerne er at gøre det tydeligt for studerende og undervisere, hvordan studerende må bruge AI som hjælpeværktøj i skriftlige afleveringer til eksamener. Læs de nye retningslinjer for brugen af AI her.
Alt brug af generativ AI skal deklareres tydeligt - læs mere her
Regler for plagiat og eksamenssnyd gælder også Generativ AI som f.eks. ChatGPT og Copilot.
Kort fortalt må du ikke udgive andres arbejde for at være dit eget - også tekst som er skabt med brugen af generativ AI.
Generativ AI (GAI) er et effektivt redskab også indenfor den akademiske verden, men netop i forhold til grundlæggende akademiske principper som transparens og reproducerbarhed er der også risiko for, at den kan spænde ben for god akademisk praksis. Du skal bruge generativ AI velovervejet, kritisk og reflekteret. Overvej blandt andet disse faldgruber:
Urigtig information: Chatbots finder sandsynlige svar på dine prompts og spørgsmål, men det betyder ikke altid, at de er sande. Den underliggende information, som chatbotten er trænet på, kan være mangelfuld eller forældet og dette kan blive reproduceret af chatbotten. Dette kaldes også hallucinationer, og selvom oplysningerne kan fremstå troværdige og overbevisende, er det vigtigt, at du altid efterprøver fakta i andre kilder.
Ufuldstændige referencer: Hvis du beder om at få referencer fra en chatbot, er det altid dit ansvar at tjekke at referencerne er rigtige og af god akademisk kvalitet. Chatbots kan generere referencer til kilder, der ikke findes, eller gengive kilder på en ufuldstændig eller misvisende måde.
Bias i data og algoritmer: Generativ AI kan reproducere og videreføre bias fra den underliggende træningsdata. Da det samtidig ikke er tydeligt, hvad der ligger i denne træningsdata, samt at algoritmernes opbygning er en uigennemsigtig "black box", er det endnu sværere at tage højde for denne bias.
Datasikkerhed: Der er stor uvished om sikkerheden af de data, du uploader til GAI-værktøjer. Derfor bør du ikke dele tekster eller data med fortroligt, personligt eller ikke-anonymiseret indhold, jf. RUC's retningslinjer for brug af generativ kunstig intelligens.
Der findes regler for GDPR og håndtering af persondata på RUC, læs mere her
Miljøpåvirkning: Selvom AI har mange fordele, er det vigtigt at anerkende, at det ikke er uden omkostninger for miljøet. GAI kræver enorme mængder energi og ressourcer - hvilket medfører en høj CO2-udledning. For at tackle disse udfordringer kan man forsøge at mindske unødvendig brug af værktøjerne og overveje, om der findes et alternativt værktøj til opgaven.
Ophavsret: Generativ AI skaber mange ophavsretslige problemstillinger. Som bruger skal du være opmærksom på, at du ikke må uploade ophavsretsligt beskyttet materiale til en chatbot. Læs mere om ophavsret og AI her.
Når det handler om AI, har du uden tvivl stødt på mange forskellige termer og begreber, der dækker over forskellige dele af teknologien. I denne libguide vil vi give en introduktion til centrale termer, så du kan bruge AI på en velreflekteret og kritisk måde.
AI (Artificial intelligence), eller på dansk kunstig intelligens, er en bred betegnelse for maskiner og programmer, der efterligner menneskelig intelligens. Udviklingen af AI har fundet sted over mange årtier, men det er kun inden for de seneste år, at programmerne er blevet så avancerede, at de har fået indflydelse på de flestes hverdag.
Maskinlæring er en central metode inden for AI, og det er især herigennem, at maskiner og programmer bliver i stand til at efterligne menneskelig intelligens. Maskinerne ”lærer” fra mønstrene i datasæt og bliver derefter i stand til at lave forudsigelser og udføre opgaver, som de ikke på forhånd eksplicit er programmeret til.
Generativ AI (GAI) er den del af AI, der specifikt har til formål at generere nye data, hvilket f.eks. kan være tekst, billeder, videoer m.m. Generativ AI bygger på modeller, der er blevet trænet på store datamængder og herefter kan generere nye data ud fra prompts fremsat af brugere.
LLM (Large Language Model), eller på dansk stor sprogmodel, er en model inden for generativ AI, der har til formål at bearbejde og generere tekstbaseret indhold. Modellen er blevet trænet på store mængder af tekstdata, hvorfra den ved brug af mønstergenkendelse og avancerede statistiske modeller kan producere sammenhængende sætninger og sandsynlige svar på spørgsmål og instruktioner, også kaldet prompts.
Chatbots er blandt de mest udbredte værktøjer inden for generativ AI. Disse programmer er bygget på LLM’er og gør dig i stand til at stille spørgsmål, skrive instruktioner og i det hele taget ”chatte” med sprogmodellen. Der findes flere forskellige chatbots, f.eks. ChatGPT, Copilot, Gemini, Perplexity m.m.
Selvom chatbots ofte vil give gode og sandsynlige svar på spørgsmål, er der stadig mange overvejelser, du bør gøre dig om din brug af disse programmer.
Hallucinationer er en betegnelse for, når AI-genereret materiale indeholder usand eller misvisende information, der fremstilles som troværdigt og sandt. Hallucinationer er et stort problem for GAI-modeller - især de sprogmodeller som chatbots bygger på. De kan opstå af flere årsager, men hovedsageligt er det fordi sprogmodellerne ikke har en forståelse af den tekst der produceres, men i stedet statistisk udregner, hvad det mest sandsynlige svar er. Selv hvis der angives kilder, er det ikke altid sikkert at de findes eller at de gengives korrekt.
Prompting er en betegnelse for brugerens input til et GAI-program - med andre ord de instruktioner og spørgsmål du indtaster. Bedre prompts kan gøre din brug af GAI-værktøjer mere effektiv og kan reducere nogle fejl, men det kan aldrig helt garantere mod faldgruber som hallucinationer.
Du må ikke dele ophavsretligt beskyttet materiale med AI-værktøjer. Dette vil sige, at det ikke er tilladt at uploade dette materiale til chatbots, da dette i de fleste tilfælde vil anses som ulovlig deling. Et eksempel på dette kunne være størstedelen af de elektroniske bøger og artikler, som du har adgang til via biblioteket.
Selv hvis det pågældende AI-værktøj garanterer, at det uploadede materiale ikke lagres eller deles, er det som udgangspunkt stadig ikke tilladt at uploade ophavsretligt beskyttet materiale. Som med alt andet vedrørende brug af AI i forbindelse med dit studie, skal du overholde RUC’s retningslinjer, hvor dette også står beskrevet.
Outputtet fra GenAI-værktøjer kan også være ophavsretligt beskyttet. Dette betyder at du ikke nødvendigvis kan bruge AI-genererede billeder i din projektrapport uden tilladelse. Reglerne for brug vil oftest være beskrevet på det pågældende AI-værktøjs ”terms of use”. Derudover skal AI-genereret materiale altid deklareres.
Hvis du må anvende generativ AI i en skriftlig aflevering eller et projekt skal du huske at deklarere, hvordan og hvorfor du har brugt GAI.
Du skal tydeligt angive, hvordan du har brugt GAI i dit arbejde, f.eks. som en del af metodeafsnittet eller som en kort redegørelse i slutningen af din rapport. Læs mere om AI-deklaration her.
Som studerende på RUC har du via dit login adgang til Copilot gennem Microsoft.
Copilot er en chatbot, der er baseret på samme teknologi som GPT-4 teknologi ligesom ChatGPT.
Hvis du ønsker at bruge et transskriberingsværktøj i forbindelse med dit projektarbejde, kan du læse mere om, hvilke transskriberingsværktøjer, der p.t. anbefales af RUC, samt hvordan de tilgås på RUC’s serviceportal: